Orthotrend van de week

Hier verzamelen we elke week een trend in de orthomoleculaire wetenschappen.

Oudere orthotrends vind je terug in het archief.

Laatste orthotrend

 

Meditatie en concentratietechnieken zoals yoga, Tai Chi, Qigong zijn meer dan enkel vrijblijvende manieren om de dag energieker te starten of ‘s avonds tot rust te komen. Tot nog toe werden vooral de invloeden daarvan op hersenactiviteit (waarbij deltagolven verschuiven naar de ontspannen alfagolven) en het ontstaan hierbij van nieuwe neurale connecties belicht. Intussen is bekend dat ontspanningstechnieken in het rijtje thuishoren van epigenetische factoren welke onze genexpressie beïnvloeden. In dit kader publiceerde “Frontiers of Immunology” conclusies voortgaand uit een omvangrijke meta-analyse van 18 relevantie en recente studies.

Ontspannings -en ademhalingstechnieken als meditatie en yoga gaan hand in hand met een downregulatie van nucleaire factor kappa B of NF-kappa-B, een sleutelfactor welke stress en het sympatisch zenuwstelsel activeert en vertaalt in ontsteking. Dit mechanisme ontstaat door de expressie van genen welke coderen voor pro-inflammatoire cytokines (IL-6 en TNF-α). Chronische stress zorgt ook voor onderdrukking van antivirale en antilichaam gerelateerde genen. Men is dan vatbaarder voor virale infecties als herpesvirussen, Epstein-Barr virus, cytomegalovirus. Downregulatie leidt tot lagere activiteit van NF-kappa-B en minder risico op ontsteking gerelateerde aandoeningen als sommige vormen van kanker, neurodegeneratieve ziekten, astma, artritis, hart- en vaatziekten en depressie.

Verschillende leefstijlfactoren kunnen een negatieve genexpressie, 
mede veroorzaakt door aanslepende stress, onderdrukken:

  • Breng je parasympatisch en sympatisch zenuwstelsel in evenwicht: aarding, hart-brein coherentie, meditatie en andere ademhalingstechnieken als mindfulness, yoga, Tai Chi brengen hier soelaas. Manuele therapieën als voetreflexologie, osteopathie, neuropsyrurgie helpen je hierbij ook al een goed eind op weg.
  • Zorg voor voldoende en kwalitatieve slaap: hierdoor stimuleer je het immuunsysteem in de aanmaak van anti-inflammatoire cytokines.
  • Voldoende daglicht dat aan de juiste eisen voldoet stimuleert de dag- en nachthormonen serotonine en melatonine. Voldoende melatonine zorgt voor een hoog prolactineniveau ’s nachts en een hoog dopamineniveau overdag. Loopt dit systeem niet gesmeerd, dan levert dit een negatieve genexpressie van immuun gerelateerde genen.
  • Stressvrije voeding is een cruciale factor in het aansturen van onze genen: ongeraffineerde granen, groenten, peulvruchten, noten en zaden, scharreleitjes, gevogelte, rauwkost…

Het stimuleren van een positieve genexpressie kan je zien als een verjongingskuur voor lichaam en geest. De meest doeltreffende pro-aging begint bij het zo optimaal mogelijk ontplooien van je genen.