Orthotrend van de week

Hier verzamelen we elke week een trend in de orthomoleculaire wetenschappen.

Oudere orthotrends vind je terug in het archief.

Laatste orthotrend

 

 

Allergieën komen steeds vaker voor in rijke landen en leggen een zware last op de patiënt en de gezondheidszorg. Momenteel zijn in België 1 op 3 kinderen allergisch
Enerzijds draagt erfelijkheid toe tot het ontstaan ervan. De kans op allergie is veel groter (40%) wanneer één van je ouders een allergie heeft.
Anderzijds spelen epigenetische factoren een belangrijke rol in het ontstaan van allergie.
Allereerst is het belangrijk om zo vroeg mogelijk in contact te komen met een verscheidenheid aan allergenen. Het immuunsysteem moet getriggerd worden waardoor het minder overreageert op lichaamsvreemde stoffen. Een overmatige antistofproductie resulteert in degranulatie van mastcellen welke mediatoren als histamine afgeven.

Overproductie van histamine kan ook te wijten zijn aan een mindere werking van het diamine- oxidase enzym (DAO). DAO breekt het overtollige histamine normaal gezien af in de darm, lever, nieren, milt. Een overbelaste lever (alcoholici!) of een suboptimaal darmterrein (leaky gut, disbalans microbioom, SIBO) kan dit afbraakproces blokkeren. Ook een overmaat aan biogene amines in de voeding kan (pseudo)allergieën in de hand werken. Deze histamine ‘vrijmakers’ kunnen voor problemen zorgen als de tolerantiegrens bereikt wordt.

Naast DAO vermelden we ook het enzym histidine decarboxylase (HDC), welke de omzetting van het semi- essentieel aminozuur histidine in histamine bewerkstelligt.Een natuurlijk remming van dit enzym wordt bekomen door onder meer vitamine C, quercitine, pycnogenol en bromelaïne.

Maar er speelt nog een factor een rol in te hoge histamineniveaus.
De hypothalamus scheidt het corticotropine-releasing hormoon (CRH) af, welke de opdracht geeft meer histamine af te scheiden. Cortisol op zijn beurt houdt histamine in bedwang. Chronische stresssituaties putten cortisol uit. Daar knelt dan ook het schoentje. 
Is cortisol uitgeput, dan valt de rem op histamineproductie weg.

Met deze tips kan het histamine niveau in balans worden gehouden:
* Vermijd lectines (aardappelen, tomaten, peulvruchten)  en gliadines (gluten) welke kunnen binden aan het slijmvlies en de darmpermeabiliteit verhoogt. Bovendien zorgt een optimaal darmterrein voor voldoende diamine-oxidase.
* Verlaag biogene amines uit de voeding: vlees, vis, gistproducten, gefermenteerde producten, additieven, smaakversterkers….
* Optimaliseer de verhouding omega-3 en omega-6 vetzuren door teunisbloemolie, lijnzaadolie, omega-3 rijke voedingsmiddelen als vette vis, walnoten, zaden, pitten, postelein.
* Verzorg de bijnieren zodat cortisol terug in balans geraakt. Zoethout, Siberische Ginseng, Ashwaghanda, Rhodiola, vitamine C, magnesium en panthotheenzuur (B5) zijn hierbij cruciaal.
* Verbeter de leverfunctie zodat deze histamine voldoende af kan breken. Gebruik daarom voldoende zink, magnesium, B-vitamines, glutathion, koper, mangaan en bitterstoffen.
* Zorg voor een goede balans progesteron/oestrogeen. Oestrogeendominantie stimuleert histamine en blokkeert DAO. Oestrogeendominantie wordt gestimuleerd door gebruik anticonceptiepil, stress, gebrek aan beweging,….
* Beperk de voorgangerstof van histamine, zijnde histidine, in de voeding (vis, vlees, gevogelte).
* Integreer natuurlijke histamineremmers als vitamine C, bioflavanoïden, quercitine, MSM, vitamine B6.

Bronnen