Orthotip van de week

Elke week verschijnt hier een nieuwe orthomoleculaire gezondheidstip van het eFIOW

Oudere tips vind je terug in het archief.

Laatste tip van de week

 

Vitamine C is een gekende antioxidant, betrokken bij het reduceren van angst, stress, depressie, vermoeidheid en verbeteren van de gemoedstoestand
Studies sugereren dat oxidatieve stress neurologische stoornissen kan veroorzaken. Antioxidanten kunnen dan een belangrijke therapeutische rol spelen in het verminderen van angsten veroorzaakt door oxidatieve stress. 
In deze context werd verondersteld dat orale suppletie met vitamine C angsten kan verminderen. 
De beschreven studie onderzocht de effecten van orale vitamine C-supplementen bij 42 middelbare scholieren in een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie. De studenten kregen of vitamine C toegediend (500 mg/dag) of placebo. 
Plasmaconcentraties van vitamine C en bloeddruk werden vóór de interventie gemeten en vervolgens één dag na de interventie. Angstniveaus werden geëvalueerd voor elke student 14 dagen voor en na volgend op de zelfbeoordelingstest “Beck Anxiety Inventory”. 
De resultaten toonden aan dat vitamine C de angstniveaus verlaagde en leidde tot een hogere plasma-vitamine C-concentratie in vergelijking met de placebo. De gemiddelde hartfrequenties waren ook significant verschillend tussen de vitamine C-groep en de placebo-controlegroep. De huidige studieresultaten leveren niet alleen bewijs dat vitamine C een belangrijke therapeutische rol speelt bij angst, maar wijzen ook op een mogelijke toepassing van antioxidanten bij het voorkomen of verminderen van angst. Dit suggereert dat een dieet rijk aan vitamine C een effectief hulpmiddel kan zijn bij medische en psychologische behandeling van angst en daaropvolgend studieprestaties kan verbeteren.
 
Met deze vijf praktische vitamine C-tips doorstaan studenten beter de examenstress:
  • Ga voor inheems, biologisch seizoensfruit, zo krijg je al veel minder pesticiden binnen: frambozen, aardbeien, abrikozen, aalbes, rode bessen, blauwe bessen, kruisbessen, kersen, (water)meloen, nectarines, perziken. Eet ze als ontbijt, tussendoortje of verwerk ze in smoothies, zelfbereide ijsjes, rechtsdraaiende yoghurt of gemixt met plantaardige ongezoete melk.
  • L-Ascorbinezuur samen met mineralen waardoor de zuren geneutraliseerd worden komt van nature veel voor in citrusvruchten, broccoli, tomaten, groene groenten en aardappelen.
  • Hou rekening met de Dirty dozen en clean fifteen lijst.  Aardbeien staan op nummer één in de ‘dirty dozen’ lijst. Ongeveer één derde van alle aardbeienmonsters bevatten ten minste 10 pesticiden. Een goede reden om je bij aankoop te vergewissen van hun al dan niet biologisch kwaliteit
  • Tijdens verhoogde fysieke en/of mentale inspanningen, stijgt de behoefte aan vitamine C.
    Extra vitamine C is dan geen overbodige luxe. Een kwaliteitsvol, pH neutraal en goed opneembaar vitamine C-supplement (gebufferd door mineralen, in zijn natuurlijke matrix van natuurlijke lipiden en bioflavonoïden) is dan aangewezen.
  • Stress oxideert vitamine C makkelijk en glutathion reduceert en recupereert vitamine C.
    Glutathion rijke groenten en fruit zijn onder meer meloen, knoflook, avocado. Integreer ze dus regelmatig in je dieet. Interessant is dat proanthocyanidinen (OPC’s) uit bijv druivenpitten of de zeedenschors de werking van vitamine C nog versterkt.
    Het anthocyanidegehalte is het hoogst is blauwe en zwarte bessen.
Bron:
  • De Oliveira IJ, de Souza VV. et al. Pakistan Journal of Biological science. Effects of Oral Vitamin C Supplementation on Anxiety in Students: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial.  Jan;18(1):11-8.