Orthotip van de week

Elke week verschijnt hier een nieuwe orthomoleculaire gezondheidstip van het eFIOW

Oudere tips vind je terug in het archief.

Laatste tip van de week

 

 

 

 

 

 

 

Frietjes ongezond!? Dit vraagt om nuancering, want er is immers veel te nemen en te geven tijdens de bereiding van onze ‘nationale trots '. Hoog tijd om één en ander uit de doeken te doen. Zeker nu de zomer en het festivalseizoen in aantocht zijn en er weer massa’s frietjes zullen worden geprikt.
Het gezondheidsaspect bij frieten staat of valt met de kwaliteit van de twee basisingrediënten, de aardappel en het vet, en natuurlijk de temperatuurbeheersing van beide componenten.

Belangrijk is dat de aardappelen voor frietjes niet te koud bewaard zijn. Anders worden er teveel reducerende suikers gevormd, waardoor de frieten tijdens het bakken donkerbruin kleuren en veel acrylamide bevatten. Deze kankerverwekkende stof ontstaat door verhitting van voeding die zowel reducerende suikers als het aminozuur asparagine bevat. Het ontstaat al vanaf 120 °C, maar kent een sterke toename boven de 175 °C.

Vet en hoge temperaturen vormen geen gezond huwelijk. De geraffineerde plantaardige oliën, die vaak als frituurolie worden verkocht, bulken van de meervoudige onverzadigde vetzuren. Deze zijn niet stabiel bij herhaaldelijke bakbeurten en vormen makkelijk ‘lipidperoxiden’ die ronduit schadelijk zijn voor de gezondheid. Deze kettingreactie produceert giftige bijproducten die carcinogeen zijn. Tevens worden ook schadelijke transvetten gevormd. 
De voorkeur gaat uit naar palmpitolie of kokosolie. Vooral deze laatste scoort goed. Je kan ze rustig verhitten tot 175 °C. en door het lage gehalte aan oxidatieve meervoudige onverzadigde vetzuren (ca. 1.8 %) heeft deze olie weinig last van peroxidatie.

Over hoe vaak je in dezelfde kokosolie kan frituren zijn de meningen vrij verdeeld. Het is een feit dat, mits regelmatig filteren, kokosvet 2 jaar houdbaar is, maar intensief gebruik vraagt natuurlijk ook een snellere vervanging. Wij raden dan ook aan om de olie na 12 à 16 beurten integraal te vervangen.

Hier volgen alvast enkele tips hoe je zelf de afbraak van frituurolie kan beperken:

  • Vermijd steeds het contact tussen lucht en vet tijdens het bewaren.
  • Bewaar het vet/olie steeds donker.
  • Filter het vet na gebruik steeds goed zodat er geen verbrande voedseldeeltjes in het vet achterblijven.
  • Vermijd contact tussen vet en water door de producten goed droog te maken.
  • Verhit frituurvet gradueel. Als vetstoffen te snel opwarmen is de kans op verbranding en de vorming van toxische bijproducten en transvetten groter.
  • Hergebruik het vet niet te vaak en ververs het volledig.
  • Consumeer gefrituurde producten mondjesmaat. Realiseer dat er nog tal van andere bereidingstechnieken met milde verhitting bestaan die gezonder en ook even lekker zijn.


Bronnen: