Orthotip van de week

Elke week verschijnt hier een nieuwe orthomoleculaire gezondheidstip van het eFIOW

Oudere tips vind je terug in het archief.

Laatste tip van de week

  • Drink voldoende zuiver water: minstens 10 glazen. Bestel flessen water en bij voorkeur op kamertemperatuur. Vermijd kraantjeswater en dus best ook ijsblokjes!
    Bij extra inspanning (vb.: trektocht) en/of tropische temperaturen, dient het lichaam extra gehydrateerd te worden.
  • Streef zoveel mogelijk naar 3 hoofdmaaltijden per dag. Sla geen maaltijden over en vermijd te veel tussendoortjes. Op die manier krijgen de brush border enzymen tijd om de darm schoon te maken.
  • Voorzie elke maaltijd van voldoende vezels: groenten, fruit, noten, pitten en zaden. Kies daarbij niet enkel voor rauwkost maar ook voor licht gestoomde groenten (zeker wie een traag metabolisme heeft). Selecteer rijp, lokaal fruit en indien niet biologisch, dient het geschild te worden.
  • Beperk (zeker als je lichaam nog in stress modus staat) een overvloed aan geraffineerde suikers en fast food snacks: alcohol, cocktails, frisdranken, gesuikerde vruchtensappen, burgers, pizza, brood, ijsjes, koekjes enz. Ideale voedingsbodem voor pathogene bacteriën en schimmels!
  • Kauw voldoende (30 x /hap – maaltijdduur: 20 – 30 min): het is de eerste (cruciale) stap in het verteringsproces. Minder kans op een opgeblazen gevoel na de maaltijd en bevordert bovendien je verzadigingsgevoel.
  • Geef je lichaam voldoende rust. Als het kan relax een aantal dagen voor je op reis gaat.
    Ook op je bestemming is het belangrijk om activiteiten af te wisselen met voldoende rust: na een maaltijd, power napje op de middag en voldoende nachtrust (minstens 6 – 8h). Dan pas slaat de parasympaticus aan en kan het verteringsproces volop z’n gangetje gaan.
  • Aarding en gezonde buikademhaling: heb je lang op het vliegtuig of in de auto gezeten, ga dan onmiddellijk aarden wanneer je op je bestemming aankomt. Met blote voeten in het zand, zeewater of gras. Ga op je bed liggen en trek de knieën op tegen de borst, adem een aantal tellen rustig in en uit. Een goede oefening alvorens je eten gaat.