Orthotip van de week

Elke week verschijnt hier een nieuwe orthomoleculaire gezondheidstip van het eFIOW

Oudere tips vind je terug in het archief.

Laatste tip van de week

 
 
Een uitgebalanceerde voeding, aangevuld met enkele specifieke stoffen, kunnen een sleutelrol spelen bij herstel na sporttraining. Onderzoek geeft duiding over hoe volgende nutriënten een invloed hebben op regeneratie van spieren, aanmaak van glycogeen, reduceren van vermoeidheid en versterken van de immuniteit.
  • Vitamine D3: Onderzoek wijst uit dat een lage vitamine D3-status bij recreatieve sporters gecorreleerd is met direct voelbare en langdurende spierzwakte.
    Sporters moeten ernaar streven om een voldoende hoge vitamine D3-status te handhaven via regelmatige blootstelling aan de zon, suppletie en/of dieet. Een voldoende vitamine D-status bereikt men vanaf 30-50 nmol/l. Ideaal zijn waardes rond 80 nmol/l.
  • Van rode bietensap zijn prestatiebevorderende eigenschappen aangetoond. Bietensap kan herstel na inspanning ondersteunen door verlies van spierfunctie te verminderen.
  • Granaatappelsap vermindert de stijging van specifieke markers van weefselbeschadiging zoals Creatine kinase (CK) en lactaatdehydrogenase.
  • Creatine is een niet-essentiële voedingsstof die wordt geproduceerd in de lever, pancreas en nieren en eveneens uit de voeding (vlees en vis) wordt gehaald. Ongeveer 95% van de creatine in het menselijk lichaam is opgeslagen in skeletspieren en is een belangrijke bron van ATP. Na intensieve inspanning zijn spierfosfocreatine en glycogeen uitgeput, maar creatinesuppletie kan het herstel van deze belangrijke brandstofbronnen versnellen. Drie afzonderlijke onderzoeken concludeerden dat creatinesuppletie (20g/dag gedurende 5 dagen) verschillende spierbeschadigingsmarkers liet dalen, waaronder Creatine kinase, prostaglandine-E2, tumornecrosefactor-a (TNF-a), lactaat dehydrogenase, interferon-a en IL-1.
  • Curcumine remt van cyclo-oxygenase, TNF-a en andere pro-inflammatoire stoffen.
    Onderzoek toont aan dat een dosis van 5 g/dag intensieve spiervermoeidheid verminderde Een andere studie meld een reductie van Creatine Kinase met 48% na het consumeren van een bio-beschikbare bron van curcumine (400mg/dag) gedurende 2 dagen voor en 4 dagen na een zeer intensieve training.
  • Een proteolytisch enzymcomplex (bromelaïne, pancreasenzymen, trypsine, papaïne, amylase, lipase, chymotrypsine) verbetert spierfunctie 24 en 48 uur na intensieve inspanning in vergelijking met placebo.
Bron
Lisa E. Heaton et al. Selected In-Season Nutritional Strategies to Enhance Recovery for Team Sport Athletes: A Practical Overview. Sports Med. July 2017.