Orthotip van de week

Elke week verschijnt hier een nieuwe orthomoleculaire gezondheidstip van het eFIOW

Oudere tips vind je terug in het archief.

Laatste tip van de week

Stress is nefast voor de goede werking van ons spijsverteringsstelsel. De disbalans tussen het sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel- de twee delen van het autonoom zenuwstelsel- ligt veelal aan de basis van een slechte spijsvertering.

Welk mechanisme schuilt hierachter?
(Chronische) stress onderdrukt het parasympatisch zenuwstelsel waardoor bij vrijwel alle spijsverteringsorganen van het autonoom zenuwstelsel (gal, lever, maag, darm, pancreas) een blokkade optreedt.

Stress doet ons minder lang kauwen. Onverteerde voedselresten en pathogene bacteriën krijgen dan meer kans om ons spijsverteringskanaal binnen te dringen. Bovendien legt stress een rem op onze maagzuurproductie, met alle gevolgen van dien. Waaronder kans op overwoekerende ongunstige bacteriën en meer kans op allergieën.Ook de pancreas en de galblaas kreunen onder stress. Pancreasenzymen worden minder vrijgemaakt en door verminderde galzouten loopt ook de vetvertering mank.

De mogelijke nefaste gevolgen voor ons microbioom zijn velerlei:
Van bacteriële overgroei in de dunne darm i.p.v. in de dikke darm, ook aangeduid als SIBO, tot rotting in de dikke darm met slechte absorptie van voedingsstoffen tot gevolg. Verstoorde stoelgang, prikkelbare darmen, zure oprispingen, slechte (vet)vertering en allergieën. Dit zijn stuk voor stuk symptomatische reacties op een verstoord darmterrein en een geblokkeerde parasympaticus.

Optimaliseer je spijsvertering met onderstaande tips. Hierdoor versterk je de werking van de spijsverteringsorganen aangestuurd door het autonoom zenuwstelsel.

  • Maak er een gewoonte om bij het opstaan een glas zuiver water te drinken waaraan citroen of molkosan is toegevoegd. Deze maatregelen helpen de pH van de maag te verlagen.
  • Kauw goed om het voedsel zo veel mogelijk voor te verteren. Mindful eten is hiervoor een goede oefening. Eet zonder intussen tv te kijken, te lezen of met gsm bezig te zijn. Op automatische piloot eten gaat immers ten koste van het intern verzadigingssignaal.
  • Eet bij voorkeur gedissocieerd. De vertering van eiwitten en koolhydraten verloopt dan vlekkelozer en de darmen vertonen minder gistings- en/of rottingsverschijnselen.
  • Vermijd zoveel mogelijk stressoren tijdens de maaltijden. Discussies en besprekingen tijdens het eten zal je verteringsorganen eerder blokkeren dan stimuleren. Genieten van een hartverwarmende maaltijd na een drukke dag geniet uiteraard de voorkeur. Eet dus liever niet als je (nog) niet tot rust bent gekomen.
  • Manuele therapie is in de meeste gevallen de missing link om het zenuwstel terug in balans te krijgen. Een goede balans tussen sympaticus en parasympaticus is van cruciaal belang on de spijsvertering terug in goede banen te leiden.

Bronnen:
eFIOW - monografie: MN79: Antibiotica en de microbiële gezondheid van de mens - Auteur: Angélique De Beule