eFIOW kookboek

In deze Nieuwe kookrubriek vindt u gezonde, maar vooral lekkere recepten.
Omdat het bereiden van een maaltijd moet bijdragen tot de work-life balance, bieden we
je het nodige receptencomfort.

Met de handige zoekmachine kan je de gerechten zowel alfabetisch, per ingrediënt als per categorie (voorgerecht, hoofdgerecht, …) selecteren. De meeste gerechten zijn relatief eenvoudig en met een beperkt aantal ingrediënten te bereiden. Meestal kan er binnen een goed half uur aan tafel worden gegaan.
Biologisch, organisch, ongeraffineerd (minimaal bewerkt) en seizoensgebonden geniet natuurlijk de voorkeur. 

Last van voedselovergevoeligheden?
De allergeneninfo helpt je om eventuele aanpassingen door te voeren. Veelal kan men een bepaald ingrediënt vervangen door een gangbaar alternatief. Ontketend van maatbeker en weegschaal improviseren creatieve huiskoks graag op een bestaand gerecht, met het aanvullend culinair advies is dit perfect mogelijk.

Het eFIOW staat natuurlijk voor gezonde voeding.
Zo streven we in elk recept naar een optimale nutriëntendichtheid en een behoorlijke ORAC-score (antioxidantencapaciteit).
Talrijke groenten zorgen voor een optimale zuur-base balans, terwijl ongeraffineerde volkoren producten de glycemische belasting onder controle houden.
Gedissocieerde gerechten zijn standaard en
een must voor mensen met spijsverteringsproblemen. Natuurlijk kan je altijd zelf een eiwit- of koolhydraatcomponent toevoegen. De recepten benutten steeds meerdere vlakken van de Voedingsdriehoek® eFIOW.

Meer info over al deze begrippen waar de orthotariër belang aan hecht, vind je op deze eigen WIMED-site.

Natuurlijk lukt het niet altijd om met al deze criteria in één gerecht rekening te houden.
Het eindresultaat moet echter gezond, maar vooral lekker zijn. Alleen op de puurheid en de versheid van ingrediënten mag je geen compromis maken. Deze bepalen immers het resultaat van je inspanningen.

Culinaire groet en veel kookplezier!

Johan Maerevoet

Zoeken naar recepten